Hlásime sa znova s našou pravidelnou rubrikou Učíme sa na maturitu. Po tom, ako sme si objasnili lyriku, epiku (v dvoch častiach), prinášame článok, v ktorom si objasníme, čo znamená dráma a aké sú jej žánre.
Ako sa ich naučiť?
Dráma je literárny druh , ktorý má dej. Od epiky sa však líši tým, že je určená na javiskové spracovanie. To predurčuje aj jej formu (vonkajšiu výstavbu). Člení sa na dejstvá, scény a výstupy. Dejstvá sú časti hry, ktoré sú oddelené od seba prestávkou a spustením opony. Zmenu scény zbadáme, keď sa na javisku zmení prostredie, herci a teda aj postavy. Pri výstupoch sa menia iba postavy.
Vnútorná výstavba pozostáva z týchto častí:
Tragédia – hra s vážnym obsahom a tragickým koncom. Hrdina je človek s výnimočnými vlastnosťami. Dostáva sa do konfliktu so silami, ktoré sú mocnejšie ako on a ktorým podlieha. Príklad tragédie: Sofokles – Antigona.
Komédia – hra, ktorá zobrazuje skutočnosť formou karikatúry s cieľom vyvolať smiech. Príklad: Moliére – Lakomec.
Veselohra – novodobá komédia. Obyčajný človek sa dostáva do smiešnych situácií bez vlastného pričinenia. V tomto type hry postavy často vedia o svojej smiešnosti, preto si robia žarty aj zo seba. Príklad: Jonáš Záborský – Najdúch.
Činohra – žáner, v ktorom sa prelína tragédia s komédiou. Má závažný dej, ale končí zmierlivo. Zobrazuje charakter hrdinov, nastoľuje aktuálne otázky zo spoločenského života, využíva hovorové prvky a náhle dejové zvraty. Príklad: Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky.
Fraška – druh komédie. Súvisí s náboženskou a morálnou tematikou. Jej vznik je spojený so zmyslom pre grotesknosť. Hra rieši problémy, ktoré samy osebe vyvolávajú smiech u diváka. Štýl hry je nízky, často až vulgárny, dôraz sa kladie na repliku. V reči postáv je veľa slovných hračiek, vtipu, ale aj nadávok. Príklad: Samuel Beckett – Čakanie na Godota.
Opera – žáner, v ktorom sa celý príbeh vyjadruje spevom. Často býva doplnený aj baletom. Príklad: Bedřich Smetana – Libuše.
Opereta – strieda sa v nej hovorený a spievaný text. Nazýva sa aj malou operou. Príklad: Gejza Dusík – Tisíc metrov lásky.
Inscenácia – naštudovanie divadelného diela do podoby divadelnej hry.
Javisko – priestor, na ktorom sa realizuje divadelná hra.
Predpremiéra – neoficiálne uvedenie divadelnej hry pre pozvaných hostí a novinárov.
Premiéra – oficiálne prvé uvedenie divadelnej hry.
Repríza – druhé uvedenie divadelnej hry.
Derniéra – posledné uvedenie divadelnej hry.
Replika – odpoveď na predchádzajúcu výpoveď partnera v dialógu.
Autorská poznámka – text v zátvorke pri menách postáv.
Sú literárne druhy a žánre teraz zrozumiteľnejšie? Daj o tomto článku vedieť aj svojim kamošom a kamoškám. 🙂
Pokiaľ máš však pocit, že potrebuješ pomôcť, neváhaj sa na nás obrátiť. Pomáhame aj online.
Vidím u nej veľký pokrok a čo je hlavné, číta už s radosťou. Napriek tomu, že dcéra mala z čítania v škole jednotky, nečítala rada, pretože nečítala plynulo a niekedy sa jej aj písmenká plietli. Doma som ju skúšala motivovať rôznymi spôsobmi, ale malo to skôr opačný efekt. Keďže som si uvedomila, že čítanie je základ učenia, navštívili sme BASIC. Chodila sem veľmi rada, pretože vždy robili niečo iné, nebolo to len čítanie. Vidím u nej veľký pokrok a čo je hlavné, číta už s radosťou. Odporúčam BASIC všetkým, ktorí si doma s učením, čítaním, písaním nevedia dať rady.
Mama Zuzana
Prednáška bola pre mňa zaujímavá v pozícií učiteľa či poslucháča. Veľa informácií bude prínosom v mojej pedagogickej praxi i v jednaní s deťmi.
P. Anka
Bolo to zo začiatku jednoduché, ale žiaľ po čase sa moje nedostatky v MATEMATIKE začali prejavovať. No, na to tu BASIC je, aby ma to naučil. Po väčšine návštev v ňom cítim vo svojej hlave, že mi MATEMATIKA ide minimálne o 35% lepšie, ale stále je čo učiť sa. Som veľmi vďačný za tento program a za jeho prístup k žiakom, veľmi mi to pomáha a aj pomohlo a dúfam, že pomáhať aj bude.
Vincent
Dalo mu to veľa do života, ale aj do školy. S výučbou Damianka som veľmi spokojná, dalo mu to veľmi veľa do života, ale aj do školy. Pani učiteľka je veľmi milá, pozorná, kľudná a s Damiankom si veľmi dobre rozumie. Damian k nej veľmi rád chodí, vždy sa teší, čo nové sa naučí a čo mu prinesie nové a nové skúsenosti. Je naozaj obdivuhodné, s akou trpezlivosťou a vášňou ho p. učiteľka učí, radosť sa na to pozerať. Som veľmi spokojná.
Monika Nováková
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 603 000
Evka Opatíková (lektorka)
Dunajská 4, Bratislava – Staré Mesto (5. poschodie)
0911 199 433
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Mgr. Emília Trhanová (riaditeľka)
Kalvínske námestie 2/126 (1. poschodie, oproti mlynu), 934 01 Levice
0917 171 704
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000