Poznáte to? Či už je to diktát, prepisovanie alebo vymýšľanie vlastných viet, chýbajú tam dĺžne a mäkčene. Čím to je a čo s tým?
Jednou z príčin je určite aj dnešná doba, presnejšie komunikácia prostredníctvom správ cez rôzne aplikácie. Máloktorý človek používa pri takomto písaní dĺžne a mäkčene. Ak sa aj objavia, často je to práca telefónu, ktorý automaticky opravuje napísané slová. Takto si človek veľmi ľahko odvykne od písania rozlišovacích znamienok.
To však nemusí byť prípad žiakov na prvom stupni. Druháčik pravdepodobne ešte nevisí celé dni na mobile a nepíše kamarátom, ktorých má vedľa seba. Čo sa teda stalo v tomto prípade? Väčšinou je to kombinácia faktorov: nedokáže rozlišovať slabiky s dĺžňami, nerozumie, na čo dĺžne sú, často ich ani sám nevyslovuje a nečíta. Ako toto riešiť?
Aký je rozdiel medzi e a é? Dlhú hlásku vyslovujeme raz tak dlho ako krátku hlásku. Pre slovenčinu sú dlhé hlásky prirodzené. V niektorých slovách dokonca môžu urobiť zmenu vo význame (sud, súd, zástavka, zastávka). Preto je dôležité vedieť ich počuť, napísať na správne miesto a aj správne vysloviť. Vytlačte si na papier samohlásky s dĺžňami a bez. Prečítajte ich najprv vy, potom nech ich prečíta aj dieťa. Dajte pozor na ich správnu výslovnosť (na začiatok môžete ich čítanie prehnať a namiesto á čítať ááááááá). Následne nechajte dieťa, aby ich prepísalo do zošita. Tento postup zopakujte aj s mäkčeňmi.
Predchádzajúce cvičenie opakujte postupne so slabikami a neskôr slovami. Je však dôležité ísť postupne a podľa tempa dieťaťa. Prejdite na ďalšiu úroveň až vtedy, keď si budete istí, že predchádzajúcu náročnosť dieťa zvládlo. Cieľom týchto cvičení je naučiť dieťa vnímať dĺžne. Vedieť ich prečítať, počuť a napísať. Dávajte si krátke diktáty, v ktorých budete náhodne diktovať slabiky s dĺžňami a bez (ba, la, mú, do, bó, ví, … ) a slabiky s mäkčeňmi a bez (na, to, ťa, ňu – POZOR! Na začiatku sa vyhnite de/i, te/i, ne/i, le/i).
Nájdite spoločne slová, v ktorých odobratie alebo pridanie dĺžňa mení celú definíciu. Tieto slová si objasnite, potom si ich význam môžete aj nakresliť. Dôležité je však napísať na ne vety. Tak si dieťa uvedomí rozdielne významy, ktoré sa za slovami skrývajú a natrénuje si písanie dĺžňov. Pomôcť si môžete aj týmto elektronickým slovníkom.
Niekedy sú deti vedené k tomu, aby dopísali najskôr slovo a až potom dopísali všetky znamienka, ktoré k nemu patria. Tento postup je veľmi praktický z dôvodu úhľadnosti písaného písma. Nie je však vôbec praktický pre písanie dĺžňov a mäkčeňov. Vyžaduje si to od dieťaťa veľa času a sústredenosti, aby dokázal rýchlo a presne spätne určiť, kde má umiestniť dĺžne a mäkčene. Pri takom diktáte takmer nemožné. Preto je dobré viesť dieťa k tomu, aby napísalo znamienko hneď po tom, ako dopíše písmenko.
Pomohol vám článok? Budeme radi za každé zdieľanie s vašimi priateľmi. Ak by ste ale mali pocit, že vám to doma stále nefungujte, neváhajte sa na nás obrátiť.
Ďalšie zaujímavé články nájdete v sekcii Rady a tipy.
Dalo mu to veľa do života, ale aj do školy. S výučbou Damianka som veľmi spokojná, dalo mu to veľmi veľa do života, ale aj do školy. Pani učiteľka je veľmi milá, pozorná, kľudná a s Damiankom si veľmi dobre rozumie. Damian k nej veľmi rád chodí, vždy sa teší, čo nové sa naučí a čo mu prinesie nové a nové skúsenosti. Je naozaj obdivuhodné, s akou trpezlivosťou a vášňou ho p. učiteľka učí, radosť sa na to pozerať. Som veľmi spokojná.
Monika Nováková
Prednáška bola poučná, súhlasím s metódami. Bolo by vhodné povedať o BASICU na školách, rodičom. Odporúčala by som to mnohým rodičom, pretože ako učiteľka vidím veľké nedostatky u detí. Myslím, že by ocenili tento program.
učiteľka BB
Spoznal som tu kamaráta Martina. Rád som robil s demom a s plastelínou. Veľmi mi pomohlo, keď som si začal vyhľadávať slová v slovníku a objasňovať ich. Chodil som tu rád, lebo som sa chcel zlepšiť.
Matej
Už nie som tá typická bifľoška.
Naučila som sa nielen matematiku, ale aj AKO SA UČIŤ. Bola som tu 10x, ale moje učenie sa zmenilo. Už nie som tá typická bifľoška, ktorá sa len biflí a biflí. Už som viac pochopila matematiku, ako narysovať výšku, či čo je to divízia. A keď nabudúce budem unavená, zmätená, či budem duchom mimo, budem vedieť, prečo to robím. Buď som nepochopila slovo alebo si to neviem predstaviť. A nielen som sa učila, ale aj tu bola zábava. Určite sem prídem aj na budúci rok.
Miška
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 603 000
Evka Opatíková (lektorka)
Dunajská 4, Bratislava – Staré Mesto (5. poschodie)
0911 199 433
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Mgr. Emília Trhanová (riaditeľka)
Kalvínske námestie 2/126 (1. poschodie, oproti mlynu), 934 01 Levice
0917 171 704
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000