Keď sa dieťa narodí, tak sa nezaoberá tým, ako vyzerá. Ani ho nenapadne rozmýšľať či nie je náhodou tučné alebo chudé, či má dosť dlhé vlasy a prečo nemá zuby, … či je mama pekná a či otec silný, …
Je také aké je, nie preto, že je ešte malé, ale preto, že je to čistá bytosť. Každý rodič to pozná, keď sa mu pozrie do očiek. A aj rodičia ho ľúbia také aké je, lebo v ňom vidia tú čistotu.
Časom sa však niečo zmení. Dospelí okolo neho sa rozhodnú, že ho začnú „pripravovať do života“.
Začnú dieťaťu vštepovať, ako sa má vnímať, že má vidieť seba a svoju činnosť vo vzťahu k ostatným a porovnávať sa s nimi.
Buď mu jednoznačne povedia, že niečo nie je v poriadku, alebo mu to nenápadne a často nevedome a bez zlého úmyslu podsunú.
Pozri sa ako vyzeráš?
Takto chceš ísť do školy?
Prečo ti to toľko trvá, Janko je už dávno hotový.
Alebo aj takto „láskavo“.
Ty naše Popletko, kde si si dala bundu?
Koľko takých „láskavých“ slov dospelí používajú s tým, že to myslia dobre?
Je jedno, ako je to povedané, takéto slová vždy ublížia. Sú to slová znižujúce hodnotu dieťaťa.
Pozrime sa na to obrazne, napríklad pomocou matematiky.
Keď sa dieťa narodí, tak príde na tento svet dokonalé. Povedzme, že je to hodnota 10. Postupne všetkými výrokmi a hodnoteniami, znižujeme jeho seba-videnie a nakoniec máme školáčika, ktorý je možno už na čísle 2. Bojí sa prehovoriť, lebo aj tak to nebude dobré. Keď má povedať svoj názor, tak sa obráti na mamu, aby ona povedala, ako to je.
Akým spôsobom povedať dieťaťu, že by mali byť veci, situácie inak?
Že to čo robí, nie je v poriadku?
Myslím, že nám v tomto pomôže, keď si zistíme čo znamená slovo poriadok.
Poriadok je náležité alebo zvyčajné usporiadanie predmetov alebo javov. Niečo má ísť v rade (po sebe, jedno po druhom) tak, aby to bolo správne.
Kto však ten RIAD / RAD určil? Mama, otec, učiteľka,…?
Prečo práve takto a nie inak? Ako to zistiť?
RIEŠENIE je v pravidelnej a častej komunikácii s dieťaťom od útleho detstva. Musíme zistiť, ako dieťa uvažuje, ako veci vidí a čo si myslí. Čo je podľa neho správne a čo nesprávne.
Čo sa mu páči a …
… aké dieťa vlastne je.
Nie je predsa cieľom všetkých rodičov vychovať deti podľa jednej šablóny.
Každé dieťa je niečím výnimočné a môže mať svoje vlastné správne pozorovanie, vnímanie a názory.
Matika konečne nie je strašiak. Dobrý deň želám, veľmi pekne Vám ďakujem za doučovanie, veľmi nám to pomohlo. V budúcnosti vieme, kam sa obrátiť. Ak sa bude konať letný tábor, dajte mi prosím vedieť. Veľmi ste nám, teda hlavne Oliverovi pomohli, matika konečne nie je strašiak. Som rada, že som sa na Vás obrátila, naozaj odvádzate skvelú pracú!
Soňa L.
Matematika v škole bola hrozná, známky neskutočné. Ale keď začal chodiť môj syn k vám do BASICu na doučovanie, tak to bola obrovská premena. Zlepšil sa na 1 a 2, to som nechápala. Som veľmi šťastná, že som vás vtedy našla a obrovské ĎAKUJEM. Ste veľmi zlatí, a tak viete pomôcť tým deťom. Ďakujem ešte raz.
A.C.
Trápilo ma, že neviem dobre počítať. Na internete sme našli centrum BASIC, kde mi veľmi pomohli. Zistil som, že matematika nie je až taká hrozná. Ďakujem pani učiteľke Miške za jej skvelý prístup.
Oliver
Prednáška bola pre mňa zaujímavá v pozícií učiteľa či poslucháča. Veľa informácií bude prínosom v mojej pedagogickej praxi i v jednaní s deťmi.
P. Anka
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 603 000
Evka Opatíková (lektorka)
Dunajská 4, Bratislava – Staré Mesto (5. poschodie)
0911 199 433
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Mgr. Emília Trhanová (riaditeľka)
Kalvínske námestie 2/126 (1. poschodie, oproti mlynu), 934 01 Levice
0917 171 704
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000