V slovníku pod slovom negramotnosť nájdete, že je to neschopnosť čítať a písať.
Príklad:
Rodičia sa na mňa obrátili s problémom, že ich dieťa v prvej triede výborne čítalo a o rok neskôr nie je schopné prečítať ani jednoduchú rozprávku. Čo to stalo?
Bolo to veľmi inteligentné dieťa, ktoré sa rýchlo učilo naspamäť. Keďže čítalo skoro najlepšie v triede, nikto počas celého prvého ročníka nezisťoval, či tomu rozumie.
Čo si myslíte –vedelo to dieťa naozaj čítať alebo nie?
Čo si myslíte – ak dospelý niečo prečíta a nevie o čom to bolo- vie čítať alebo nie?
O čítaní, v plnom zmysle slova, môžeme hovoriť LEN vtedy ak rozumieme tomu čo čítame. Inak je to len vydávanie zvukov a v podstate by mohlo byť jedno či čítame v neznámom alebo rodnom jazyku.
K tomu, aby človek v dospelosti vedel o čom číta, musí byť k porozumeniu vedený od najútlejšieho veku. V detstve mu musí byť umožnené, aby dostal odpovede na všetky svoje otázky. Odpoveďami mu nielen vyplníme vákuum ktoré má , ale ho aj podnietime k tomu, aby sa pýtal, keď nevie. Ak sa potom v škole stretne s učiteľmi, ktorí jeho záujem o informácie podporia, vychováme človeka, pre ktorého čítanie bude vzdelávaním aj zábavou.
Bohužiaľ, sme vedení k predstave, že deti je ťažké naučiť čítať alebo, že ak sa im v čítaní nedarí, tak majú nejakú poruchu.
To jednoducho nie je pravda.
Dosvedčuje to veľa malých detí, ktoré vedia čítať, pretože napríklad ich sedemročný súrodenec si našiel čas, sadol si s nimi a čítal im nahlas. Prípadne sa naučili čítať tým, že im kamarát objasňoval v knižke slová. A existuje veľa detí, ktoré sa naučili čítať, pretože doma mali veľa kníh a videli rodičov čítať.
Slovenský jazyk sa niekedy môže zdať zložitý, ale nezabudnite, že každé 5 ročné dieťa rozpráva týmto jazykom na 95% a možno viac. Za takýto výsledok by v škole dostalo 1.
Je to na nás dospelých či sa u nás rozrastie negramotnosť alebo nie.
Úloha pre nás dospelých:
Zobrať všetkých jednotkárov v hovorení a naučiť ich správne čítať – ČÍTAŤ S POROZUMENÍM.
Naučil som sa používať slovník. Ahooj! Ja som z Bratislavy. Bol som u babky na prázdninách. Mama ma sem dotiahla. Naučil som sa tu veľa vecí. Ako sa učiť. A tri bariéry v učení. Plastelínoval som, opakoval som si aj vybrané slová. Už viem, prečo sa pri učení nudím, keď zívam a som duchom mimo, tak som dobre nepochopil nejakému slovu. Aby som ho lepšie pochopil, musím si ho objasniť v slovníku.
Adam
Prednáška bola poučná, súhlasím s metódami. Bolo by vhodné povedať o BASICU na školách, rodičom. Odporúčala by som to mnohým rodičom, pretože ako učiteľka vidím veľké nedostatky u detí. Myslím, že by ocenili tento program.
učiteľka BB
Prednáška bola pre mňa zaujímavá v pozícií učiteľa či poslucháča. Veľa informácií bude prínosom v mojej pedagogickej praxi i v jednaní s deťmi.
P. Anka
Trápilo ma, že neviem dobre počítať. Na internete sme našli centrum BASIC, kde mi veľmi pomohli. Zistil som, že matematika nie je až taká hrozná. Ďakujem pani učiteľke Miške za jej skvelý prístup.
Oliver
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 603 000
Evka Opatíková (lektorka)
Dunajská 4, Bratislava – Staré Mesto (5. poschodie)
0911 199 433
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Mgr. Emília Trhanová (riaditeľka)
Kalvínske námestie 2/126 (1. poschodie, oproti mlynu), 934 01 Levice
0917 171 704
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000