Kto nás dobre pozná vie, že základom je porozumenie a preto si na začiatok objasníme pár slov:
Dyslexia – porucha čítania u detí s neporušenou inteligenciou prejavujúca sa vynechávaním alebo pridávaním hlások, ťažkopádnym slabikovaním, spomaleným tempom a pod., neovplyvňuje intelekt dieťaťa (zdroj:Slovníkový portál Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra SAV); porucha schopnosti čítať, zdroj:Slovník cudzích slov (akademický) z r. 2005.
Porucha – nepriaznivá zmena normálneho stavu, funkcie a podobne: porucha v zásobovaní; duševná porucha, porucha trávenia, poruchy reči; zdroj: Krátky slovník slovenského jazyka
Na Slovensku dyslexia nemá štatút postihnutia/ handicapu, považuje sa za špecifickú poruchu učenia.
Tieto poruchy nezasahujú celkové akademické schopnosti, ale stažujú učenie. Hoci niektorí ľudia môžu mať výrazné tažkosti, ostatní sa do času začatia vyššieho vzdelávania naučia stratégie ich zvládania.
Využívanie špeciálneho prístupu a metód už od začiatku vzdelávacieho procesu (základy už v predškolskom veku), môžu teda viesť k dobrým výsledkom pri podpore alternatívnych študijných zručností a stratégií, ktoré pomáhajú zvládať daný problém. V prípadoch, ak sa tomuto problému nevenuje pozornosť (veľmi častá prax aj v našich podmienkach), žiak napriek vynaloženému úsiliu nedosahuje očakávané študijné výsledky, môže byt zo strany učiteľov a rodičov považovaný za lenivého alebo hlúpeho a vystavený posmechu spolužiakov. Negatívna odozva okolia, ktorú nedokáže ovplyvniť, potom neraz môže viesť u dyslektika k vážnym psychickým stavom (depresia, apatia, alebo neakceptovateľné správanie s antisociálnymi až kriminálnymi prejavmi).
Viaceré výskumy dokazujú, že väčšina psychických a emocionálnych stavov u dyslektikov vznikla práve ako následok traumatických skúseností z „boja s písmenami“.
Výsledky výskumov tiež potvrdzujú, že dyslexia je veľmi často kombinovaná s vysokou inteligenciou, kreatívnym myslením a umeleckým talentom, vysoko prekračujúcim bežný priemer (Niekoľko veľkých géniov bolo dyslektikmi).
Aj to je jeden z dôvodov, prečo týmto žiakom/ študentom treba venovať pozornosť ako ľudom
so špeciálnymi potrebami, zdroj:Univerzita Komenského v Bratislave
Máme pobočky po celom Slovensku a vieme vám pomôcť rovnako, ako sme pomohli aj iným
s dyslexiou. Ako to u nás vyzerá?
1. Bezplatná konzultácia
Neviete, či práve toto vaše dieťa potrebuje? Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte a napíšte nám nižšie cez formulár alebo nás kontaktujte na ktorejkoľvek z našich pobočiek a využite úvodnú konzultáciu ZDARMA.
2. Individuálny plán učenia
Odhalíme prekážky, s ktorými vaše dieťa bojuje, navrhneme vám najvhodnejší individuálny študijný plán a začneme spoločne pracovať na vyriešení problému s čítaním. Život vášho dieťaťa, vás aj vašej rodiny dostane nový pozitívny impulz.
3. Kurzy a semináre
Robíme prednášky, semináre a kurzy pre rodičov, ktorí sa chcú spolu s deťmi naučiť, ako sa učiť a spoločne prekonávať prekážky. Môžete vyskúšať pre začiatok náš obľúbený bezplatný kurz Ako sa učiť s deťmi, aby tomu rozumeli.
Syn sa sem vždy tešil a chodil sem rád. Nemá už taký odpor k učeniu a hlavne k čítaniu. Ďakujeme.
mamina Zuzana
Dianka mala problémy s čítaním textov zo šlabikára pre 1.ročník. Po troch mesiacoch v BASICu sa zlepšila v čítaní a triedna učiteľka ju už chváli. Zlepšila aj v písaní diktátov, veľmi pekne a úhľadne píše texty, pravdepodobne jej pomohlo modelovanie písma.
otec Miroslav
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000