Neviem čo sa v ňom prelomilo, ale som rada, že je to tak a verím, že to tak aj ostane.“
K posteli si dal malú stoličku a na ňu položil knihu, ktorú aj čítava pred spaním.
To čo teraz prečítam nie je list. Je to vlastne nejaká odozva, ktorú píšu rodičia po absolvovaní kurzu dieťaťa u nás. Pani Katarína o Maťkovi píše: „Keď sme so synom nastúpili do BASICu nechcelo sa mu čítať. Vlastne mal úplný odpor, nechuť k čítaniu. Teraz číta s radosťou, bez naháňania a kričania. K posteli si dal malú stoličku a ňu položil knihu, ktorú aj čítava pred spaním.
Neviem čo sa v ňom prelomilo, ale som rada, že je to tak a verím, že to tak aj ostane.“
To je vlastne cieľ prečo robíme, to čo robíme v BASICU, aby sme prebudili u detí radosť z čítania a schopnosť čítať. To čo napísala pani Katarína o Maťkovi nie je ojedinelý zjav. Keď má dieťa s niečím problémy, tak je iba samozrejmé, že to nerobí rado.
Poviem to takto, keby mňa dali hrať hokej, tak tiež to nebudem dvakrát rada hrať, pretože to neviem. Mám s tým problémy. A ešte keby som to musela robiť niekoľkokrát do týždňa, tak asi by som ušla z toho štadiónu. Tým chcem povedať, že treba hľadať príčinu niekde skôr, prečo dieťa nechce čítať a nevie prečo má s tým problémy.
Keď nie, zistiť či pozná písmená, lebo veľakrát je problém aj v tom, že dieťa si mýli písmenká napríklad tie, ktoré sú tvarovo podobné ako b/d, m/n, a/e. Keď je toto v poriadku, treba prejsť na slabiky. Keď sú slabiky v poriadku a dieťa nemá s tým problém a vie to prečítať, prechádzame na slová. Zo slov sú tvorené vety a potom je už len na výbere rodičov, aby vybrali vhodnú knihu pre dieťa.
Môžem napríklad uviesť knižku Hav-hav-hav, mňau-mňau-mňau, ktorá má aj veľmi pekné ilustrácie. Ak túto knihu prečítajú aj študenti, ktorí sú z druhého stupňa, tak sú veľakrát nadšení, že prečítali svoju prvú knihu v živote.
Postupne ako sa dieťa či študent zlepšuje, môžeme pridávať ťažšie knihy až kým nemá problém s knihou, ktorá je doslova posiata písmenkami.
Okrem toho, že vyberáme knihy primerané študentovi, jeho schopnostiam, vyberáme aj to, aby sa im páčila a aby bola určitým spôsobom vtipná . Nemusí byť za každú cenu poučná. Môžem uviesť napríklad knihu Hastrošovci od Roalda Dahla, ktorý je našim obľúbeným spisovateľom.
Úryvok: „Keď dopil pivo a posledná kvapka mu stiekla dolu hrdlom zrazu uvidel , ako zo dna pohára hľadí na neho príšerné oko babky Hastrošovej. Od hrôzy vyskočil zo stoličky. Veď som povedala, že nespúšťam z teba oči. Chichotala sa starena. Mám oči všade, tak si radšej daj pozor.“
Musím povedať, že keď sme so študentmi prvýkrát čítali túto knihu, tak sme sa neuveriteľne smiali z toho, čo sme sa tam dočítali. Phttps://youtube.com/watch?v=9ejp7WYMCBI&t=3sotom je veľmi dobrá kniha Zázračný prst.
Teda vyberajte knihy, kde si študent hlavne precvičí čítanie ako také.
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 602 000
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000