Keď sa dieťa narodí, je samozrejmosťou, že od neho nič špeciálne, čo sa týka pomoci, neočakávame. Stačí nám jeho úsmev a napríklad to, že sa začne obracať za našim hlasom, …
Hneď ako dieťa trochu povyrastie, začíname ho oboznamovať s okolím, kto je mama, tata, …
Postupne prejdeme k učeniu, ako ľudia spolu žijú, čo robia a ako si vzájomne pomáhajú.
Dieťa s tým nemá vôbec problém. Práve naopak, berie to ako samozrejmosť a je pre neho prirodzené, že druhým bude pomáhať. Keď mu v tom rôznymi ospravedlneniami typu: je ešte malé, nemá ešte vyvinutú motoriku, neurobí to dobre,… nezabránime, pochopí, že je pre rodinu hodnotné a že do rodiny teda patrí a že s ním ako s právoplatným členom rátame.
Dieťa nemá problém zdvihnúť metlu, ktorá je 3x väčšia ako ono samé a „zametať“ s ňou. Problém máme len my dospelí, ktorí za tou aktivitou vidíme všetko možné, len nie pomoc.
Keďže máme málo času, chceme objaviť niečo zaručene fungujúce, lepšie ako to bolo doteraz, čo najrýchlejšie, aby to išlo s dobou,…. Návodov je v dnešnej dobe v kníhkupectvách a na internete veľa.
Čo však urobiť, keď neprinášajú výsledky?
Zlaté pravidlo života: Nemeňte, čo funguje.
Návody, ako riešiť rôzne životné situácie či problémy nie je potrebné hľadať. Máme ich stále pri sebe. Veky – vekov sú tu s nami, len sme na ne akosi pozabudli. Možno sme len pozabudli na ich prínos a hodnotu pre výchovu v rodine. Vnímame ich, lebo nám to v škole hovorili, ale mnohokrát im v plnej hĺbke nerozumieme.
Áno, sú to ľudové rozprávky, riekanky a piesne.
U nás je ešte stále v rodinách tradíciou, že si večer čo večer sadajú rodičia k postieľkam a čítajú deťom rozprávky. Vždy to tak bolo a chvalabohu, stále to ešte pretrváva.
Majú však súčasné „rozprávky“ taký obsah, aký by mali mať? Pomôžu, nám rodičom, ukázať dieťaťu cestu, ako sa stať dospelým a potom aj dobrým rodičom?
Alebo sme vtiahnutí do namotávky reklám a čítame bez rozmyslu, čo nám podsúvajú média?
Deti by sa od nás rodičov mali dozvedieť príbeh, ako funguje rodina. Buď ústnym podaním alebo čítaním napríklad ľudových rozprávok.
V „Dvanástich mesiačikoch“ máme krásne vykreslený celý rok, čo kedy rastie a kedy príroda oddychuje a, že je tu nejaký daný poriadok, ktorý by mal človek nasledovať.
V každej našej rodine by mal byť tiež daný poriadok a zadané funkčné princípy, podľa ktorých sa v rodine funguje. Dieťa ich potrebuje poznať.
Maruška v rozprávke „Soľ nad zlato“ hovorí o svojich hodnotách v živote.
Aj naše deti potrebujú poznať hodnoty vo svojej rodine. Napríklad hodnotu dodržaného slova. Ak im povieme, že „soľ je nad zlato“ a na druhý deň to už neplatí, tak dieťa bude mať problém vyrásť a dospieť v sebaistého človeka.
V pesničke „Kolo-kolo mlynské“ sa deti učia nielen pohybu, ale aj tomu, že život prebieha v kruhu. Mnohé situácie sa opakujú, ale vždy s lepšou zručnosťou a vyššími schopnosťami, s väčšími výzvami.
Deti by sa mali naučiť, že nie je potrebné všetko zahadzovať, veci sa dajú opraviť, vzťahy sa dajú vylepšiť. A tiež, že je dobré, keď sa to všetko učíme HROU.
Rozprávky, riekanky a pesničky nám dávajú pohľad na celé množstvo úžasných schopností a vlastností človeka, aby mohol kvalitne prežiť a vyrásť v dospelého v kruhu svojej rodiny.
*
Prednáška bola pre mňa zaujímavá v pozícií učiteľa či poslucháča. Veľa informácií bude prínosom v mojej pedagogickej praxi i v jednaní s deťmi.
P. Anka
S Viki sme riešili nielen matematiku, ale aj sústredenie sa počas letných prázdnin. Viky prišla do študijného centra vo štvrtom ročníku. Mala problémy s matematikou a so sústredením sa pri učení. Prechod na druhý stupeň je s vašou pomocou jednoduchší, v matematike sa zlepšila, aj celkovo v učení, vie sa lepšie sústrediť. Do vášho centra chodí veľmi rada. Ďakujeme za pomoc a tešíme sa na ďalšiu spoluprácu!
Mama Miriam
Výsledok je v podstate pohoda, chuť učiť sa a k tomu výborné známky. Škoda, že je koniec. Ďakujeme pani učiteľke Lenke, ktorá v nás už pri počiatočnom pohovore vytvorila pohodu a pocit, že sme na správnom mieste. Syn sa na každú hodinu veľmi tešil a pri učení sme už viac nemali problém. BASIC nás uviedol na správnu mieru, resp. ukázal správnu cestu pri učení. Výsledok sú v podstate pohoda, chuť učiť sa a k tomu výborné známky. BASIC doporučujem určite každému, ktorý možno len nevie správnu cestu k učeniu, ale aj tomu, kto potrebuje pomôcť. Veľmi ďakujeme a vrátime sa.
Liamova mama
Učenie v BASICu bolo pre syna veľmi podporné. Pomohlo mu ako v učení, tak aj v písaní. Naučil sa používať demo, ktoré využíva pri učení. Netrápi sa pri úlohách, nie je nervózny, pretože zistil, ako ľahko si môže pomôcť. Zo školy chodí spokojnejší. Zistil, že slovenský jazyk a matematika už nie sú tak nepochopiteľné. Výsledky v škole sa zlepšujú. Za všetko ďakujeme p. Monike, ktorá nám veľmi pomohla.
mama Jana Budaiová
Katarína Gondová (riaditeľka)
Kapitulská 12, IV.posch.974 01 Banská Bystrica
0918 603 000
Evka Opatíková (lektorka)
Dunajská 4, Bratislava – Staré Mesto (5. poschodie)
0911 199 433
Mgr. Kvetoslava Žitná (riaditeľka)
Fraňa Mojtu 18 (budova Mediahaus, prízemie), 949 01 Nitra
0905 222 644
Mgr. Emília Trhanová (riaditeľka)
Kalvínske námestie 2/126 (1. poschodie, oproti mlynu), 934 01 Levice
0917 171 704
Andrea Venényová (riaditeľka)
Krajinská cesta 3 (budova Stavomontu), 921 01 Piešťany
0903 746 612
Lucia Karovičová (riaditeľka)
Šafárikova 183/47, Senec 90301
0908 738 644
Bc. Lenka Gawronová (lektorka)
Hasičská č.2 (Meštiansky dom), Trenčín
0911 777 037
Mgr. Monika Závodná (riaditeľka)
Hlavná 6/11 , 917 01 Trnava
0905 763 422
Lenka Balážová (riaditeľka)
V.P. Tótha 17, 960 01, Zvolen, II. poschodie
0918 606 000