Keď „láskavé“ slová deťom ubližujú.

Keď sa dieťa narodí, tak sa nezaoberá tým, ako vyzerá. Ani ho nenapadne rozmýšľať či nie je náhodou tučné alebo chudé, či má dosť dlhé vlasy a prečo nemá zuby, … či je mama pekná a či otec silný, …

Je také aké je, nie preto, že je ešte malé, ale preto, že je to čistá bytosť. Každý rodič to pozná, keď sa mu pozrie do očiek. A aj rodičia ho ľúbia také aké je, lebo v ňom vidia tú čistotu.

VÝCHOVA DIEŤAŤA

Časom sa však niečo zmení. Dospelí okolo neho sa rozhodnú, že ho začnú „pripravovať do života“.

Začnú dieťaťu vštepovať, ako sa má vnímať, že má vidieť seba a svoju činnosť vo vzťahu k ostatným a porovnávať sa s nimi.

Buď mu jednoznačne povedia, že niečo nie je v poriadku, alebo mu to nenápadne a často nevedome a bez zlého úmyslu podsunú.

Pozri sa ako vyzeráš?

Takto chceš ísť do školy?

Prečo ti to toľko trvá, Janko je už dávno hotový.

Alebo aj takto „láskavo“.

Ty naše Popletko, kde si si dala bundu?

Koľko takých „láskavých“ slov dospelí používajú s tým, že to myslia dobre?

Je jedno, ako je to povedané, takéto slová vždy ublížia. Sú to slová znižujúce hodnotu dieťaťa.

 

Pozrime sa na to obrazne, napríklad pomocou matematiky.

Keď sa dieťa  narodí, tak príde na tento svet dokonalé. Povedzme, že je to hodnota 10. Postupne všetkými výrokmi a hodnoteniami, znižujeme  jeho seba-videnie a nakoniec máme školáčika, ktorý je možno už na čísle 2. Bojí sa prehovoriť, lebo aj tak to nebude dobré. Keď má povedať svoj názor, tak sa obráti na mamu, aby ona povedala, ako to je.

 

 

AKO SI S VÝCHOVOU PORADIŤ?

Akým spôsobom povedať dieťaťu, že by mali byť veci, situácie inak?

Že to čo robí, nie je v poriadku?

Myslím, že nám v tomto pomôže, keď si zistíme čo  znamená slovo poriadok.

Poriadok je náležité alebo zvyčajné usporiadanie predmetov alebo javov. Niečo má ísť v rade (po sebe, jedno po druhom) tak, aby to bolo správne.

Kto však ten RIAD / RAD určil? Mama, otec, učiteľka,…?

Prečo práve takto a nie inak? Ako to zistiť?

 

MȎŽEME SVOJU VÝCHOVU ZMENIŤ?

RIEŠENIE je v pravidelnej a častej komunikácii s dieťaťom od útleho detstva. Musíme zistiť, ako dieťa uvažuje, ako veci vidí a čo si myslí. Čo je podľa neho správne a čo nesprávne.

Čo sa mu páči a …

… aké dieťa vlastne je.

Nie je predsa cieľom všetkých rodičov vychovať deti podľa jednej šablóny.

Každé dieťa je niečím výnimočné a môže mať svoje vlastné správne pozorovanie, vnímanie a názory.

© Študijné centrum BASIC | ochrana osobných údajov

Vytvoril MD webdesign - tvoríme obchodne úspešné weby

Podporuje WebSupport

Študijné centrum BASIC je oprávnené používať služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka vo vlastníctve medzinárodnej organizácie Association for Better Living and Education International a je použitá s ich súhlasom.

Top